Sakkos feladványok

Ezen az oldalon az általunk készített feladványokat lehet letölteni. Mindegyikhez van egy rövid leírás, a letöltött dokumentumokban pedig egy rövid mesés történet, ami leírja a gyerekeknek a pontos feladatot.

A legtöbb feladványban a fokozatosság elvét alkalmazva folyamatosan nehezedő állások vannak, így próbáltuk megugorható lépcsőfokokra bontani azokat a gyerekeknek.

 

Kezdőknek:

 

A színező feladatok segítenek megtanulni kezdő szinten a bábok nevét, felismerni ábrájukat a különböző sakk könyvek lapjain, de ami a legfontosabb; megismerni a menetmódjukat. Teljesen kezdőknek ajánljuk, mivel beszínezve a bábuk menetmódját vizualizáljuk azokat, így könnyebb azok megjegyzése.

 

 

A feladványokban mindig a tiszttel lépjünk, a bennük szereplő gyalogok nem mozdulnak, őket kell leütni, összegyűjteni! A tisztnek minden lépésben le kell ütnie egy bábut, mindaddig, míg végül az összes le nem kerül a tábláról. Kezdő és középhaladó szinten nincsenek kereszteződések a feladványban, csak egy útvonalon haladhatunk, így gyakorolható be az adott figura menetmódja. Haladó, és afölötti szinten már több irányba is indulhatunk, melyek közül vannak olyan útvonalak, melyek vakvágányra vezetnek. Ezeknél érdemes előre kiszámolni, hogy melyik irány lesz a helyes, mielőtt elkezdenénk a gyűjtögetést. A több útvonalas gyűjtögetős feladványok már a számolási készséget is fejlesztik.

 

 

Ezekben a feladványokban mindig a világos bábuval kell kezdeni. Le kell ütni az összes sötét bábut, de figyeljünk, mert amelyiket leütjük, azzá változunk, annak a menetmódjával kell tovább haladni. Minden lépésben ütni kell addig, amíg csak az a figura marad a táblán, amelyikké utoljára változtunk. Számoljunk előre, mert egyes útvonalak vakvágányra vezetnek. A játék gyakoroltatja a bábok menetmódját, fejleszti a számolási készséget, kreativitást, rugalmas gondolkodást.

 

 

Ezeknél a feladványoknál is le kell ütni az összes bábut, de figyeljünk, mert amelyiket leütjük, az lesz a fogó, annak a menetmódjával kell tovább haladni. Minden lépésben kapjunk el egyet mindaddig, míg csak az a figura marad a táblán, amelyiket utoljára leütöttük. Számoljunk előre, mert egyes útvonalak vakvágányra vezetnek. Nehezítés a a varázssakkhoz képest, hogy nekünk kell kiválasztani, hogy melyik sakkbábu lesz az első fogó! Fejlesztő hatása azonos a varázssakkéval.

 

 

Ezek a feladványok a közkedvelt Solitaire Chess szabályain alapulnak. Itt is le kell ütni az összes bábut, míg végül csak egy marad talpon. Nekünk kell kiválasztani, hogy melyikkel  kezdünk, viszont a varázssakkhoz és a fogócskához képest változás, hogy itt azt is eldönthetjük, melyik bábuval folytatjuk az aprítást, valamint az ütéseknél nem változik át a bábunk, marad az, akivel elindultunk. Minden lépésben ütni kell, és számoljunk előre, mert egyes útvonalak vakvágányra vezetnek! A feladat segítségével fejleszthetjük a számolási készséget és a kreativitást.

 

 

Adjunk mattot az ellenfél királyának egy lépésben, minden állásban világossal vagyunk. Érdemes tüzetesebben szemügyre venni a diagramot, mert egyes állásokban többféleképpen is sakkot adhatunk, de mindig csak egy vezet matthoz. A mattképek ismerete a kombinációs készség fejlesztésének az alapja. Minél több mattképet ismerünk, annál könnyebb megtalálni az állásokban rejtőző kombinációkat, ha az ellenfél királya ellen támadunk.

 

 

A sakkjáték lényege, hogy mattot adjunk az ellenfél királyának. Nincsen matt sakk nélkül, ezért érdemes mindig megnézni, tudunk-e sakkot adni. Természetesen nem minden állásban a legjobb lépés megtámadni az uralkodót, de számolni kell azzal, hogy miképp változik az állás, ha sakkot adunk, vagy sakkot kapunk az ellenféltől. Ez azért is fontos, mert a legkényszerítőbb lépés a sakkadás, hisz a sakkot kötelezően meg kell szüntetni. Ezekben az állásokban az lesz a feladat, hogy meg kell keresni az összes lehetséges sakkot. Ha tüzetesebben megvizsgáljuk a lehetőségeket, látni fogjuk, hogy az egyik sakkadás szupererős!

 

 

 

 

 

Hova tegyük a sakktáblán a vezérünket, hogy az összes gyalogot támadja? A vezér a legerősebb támadó figura, mivel ő a legmozgékonyabb bábu. Ha jól bánunk vele, segítségével könnyen ki lehet használni az ellenfél gyengeségeit, kettős támadásokat, fenyegetéseket hozhatunk létre. Ez a feladvány nagymértékben fejleszti a pásztázó figyelmet.

 

 

 

 

 

 

 

Nagyon fontos, hogy lássunk a táblán. Mit is jelent ez? Tartsuk szem előtt, hogy tudunk-e sakkot adni, ütni, fenyegetést létre hozni. Ez egy jó sakkozónak rutinszerű képessége, miközben elemez egy állást. Az alábbi feladatok ezt a képességet fejlesztik. Keressük meg, melyik sötét és világos bábukat lehet leütni ezekben az állásokban.

 

 

 

 

 

 

 

Kombinációs motívumokat könnyebb megtalálni a sakktáblán, ha ismerjük és gyakoroltuk őket. Az alábbi példákban úgynevezett „nyárs” segítségével anyagi előnyre tehetünk szert. Nyárs az, amikor egy hosszú távra ható figurával (bástya, futó, vezér) megtámadunk két olyan figurát, ami egy vonalon/soron/átlón áll, így vagy a megtámadottat, vagy a mögötte állót le tudjuk úgy ütni, hogy anyagi előnybe kerüljünk. Keressük meg a nyársakat a feladványokban!

 

 

 

Kombinációs motívumokat könnyebb megtalálni a sakktáblán, ha ismerjük és gyakoroltuk őket. Az alábbi példákban úgynevezett „villa” segítségével anyagi előnyre tehetünk szert. A gyalogvilla gyakori motívum, a kettős támadás egyik fajtája, amikor is a gyalog két másik tőle értékesebb bábut támad meg egyszerre. Keressük meg a villákat az alábbi állásokban!

 

 

 

 

Haladóbbaknak:

 

A kétlépéses matt feladványokban kettőt léphetünk, e két lépés alatt kell mattot adnunk, míg az ellenfél bábui mozdulatlanok maradnak. Az alapvető mattmotívumok bővítésén felül az egyszerű tervalkotást gyakorolhatjuk ezekkel a feladványokkal.

 

 

A kétlépéses matt feladványok hasonlítanak a kétlépéses matt terv nevű feladványokra, viszont annál nehezebbek; itt már nem maradnak mozdulatlanok az ellenfél bábui. Világos lép egyet, majd sötét próbál egy lépéssel védekezni, végül világos második lépésével mattot ad ezekben a feladványokban. Az egyszerű tervalkotást, az ellenfél lehetséges legjobb válaszlépéseinek megtalálását fejleszthetjük ezekkel a feladványokkal.

 

 

A szellemsakk egy kicsit nehezebb feladvány, az egylépéses matt feladványokra épül. A tábla alatti bábukat kell feltenni a táblán lévő gyalogok helyébe úgy, hogy az adott állásból világos egy lépésben mattot tudjon adni. Magasabb szinten még összetettebb lesz, mert ott már sötét is mattot tud adni, ha helyesen tesszük fel a bábukat.

 

 

Az anyag-tér-fejlődés hármas az állásértékelés alapvető elemei, amivel a kezdő sakkozók legelőször találkoznak. Később ez kibővül és árnyalódik, viszont érdemes ezt a három alappillért minél jobban megérteni és begyakorolni a későbbi bonyolultabb értékelés megértéséhez. Ezekben a feladványokban anyagilag (kinek értékesebb a serege), térben (kinek van nagyobb területe), fejlődésben (kinek van több fejlett tisztje) kell értékelni az állásokat, majd az utolsó típusban eldönteni, hogy kivel lennénk (anyag-tér-fejlődés együtt).

 

 

A sakk hárítása egy fontos témakör a sakkban, hiszen az ellenfél támadására megtalálni a megfelelő reakciót nem mindig egyszerű. Ezekkel a feladványokkal a három lehetséges válasz közül (1.A sakkot adó bábu ütése, 2.Közbehúzás, 3.Királlyal való ellépés) kell választanunk és megtalálni a helyes védekezést.

 

 

 

 

A kötés önmagában is egy taktikai motívum, ezért fontos a megismerése. Ezekben a feladványokban úgy kell megtámadni az ellenfél egy bábuját, hogy az ne tudjon ellépni (mögötte a király álljon), vagy ne legyen érdemes neki ellépnie (mögötte egy a támadó figuránknál értékesebb bábu álljon), így lehetőséget teremtve a megtámadott bábu lenyerésére és így anyagi előnybe kerülésre.

 

 

 

 

 

 

Ezzel a feladványtípussal a sáncolás alapszabályait gyakorolhatjuk be, melyek alapvető fontosságúak.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezekben a feladványokban a lehetséges ütések közül kell kiválasztani a legígéretesebbet, hogy anyagi előnybe kerüljünk. Fontos a gyakorlása nemcsak azért, hogy megtaláljuk egy állásban a lehetséges ütéseket, hanem azért is, hogy felismerjük a köztük lévő különbségeket.

 

 

 

 

Ennél a feladványtípusnál be van jelölve sötét utolsó lépése (egy ütés), amire világossal reagálnunk kell. Többféle lehetőség közül választhatunk, többféle visszaütési lehetőségünk van, ami közül ki kell választani azt, amit a legjobbnak értékelünk.

 

 

 

 

 

 

 

Versenyzőknek:

 

Az alábbi példákban úgynevezett „kettős támadás” segítségével anyagi előnyre tehetünk szert. A kettős támadás (egy figurával egyszerre két másik, általában értékesebb figurát támadunk meg) egyik legkönnyebben elnézhető formája a huszárral történő támadás. A huszáron kívül a többi tiszt is kiválóan alkalmas kettős támadás végrehajtására. Keressük meg a kombinációkat a feladványokban, a haladó feladatok mindkét színnel megoldhatóak. Egyes állásokban létre kell hozni a lehetőséget ahhoz, hogy kettős támadással előnybe kerüljünk.

 

Az alábbi példákban úgynevezett „felfedett támadás” segítségével nyerhető állásokra tehetünk szert. A felfedett támadás az, amikor egy messzire ható figura (bástya, futó, vezér) hatókörét elállja egy másik figura, aminek az elugrásával veszélyes támadást tud létrehozni a takart figuránk. A haladó feladatok mindkét színnel megoldhatóak, ráadásul egyes állásokban anyagi előnynél is többet érhetünk el!

 

Az alábbi példákban úgynevezett „elterelés” segítségével anyagi előnyre tehetünk szert. Az elterelés során elterelhetjük/kiiktatjuk az ellenfél egyik fontos feladatot ellátó védő bábuját, ezzel nehéz helyzetbe hozva őt. A haladó feladatok mindkét színnel megoldhatóak, ráadásul egyes állásokban anyagi előnynél is többet érhetünk el!

 

Az alábbi példákban úgynevezett „ráterelés” segítségével anyagi előnyre tehetünk szert. Rátereléssel az ellenfél egy figuráját terelhetjük egy olyan, számára rossz mezőre, ahol könnyen bajba kerülhet. Előfordul, hogy a kombinációs motívumok szorosan párban járnak. Ahhoz, hogy létre tudjunk hozni egy motívumot, rátereléssel a megfelelő helyre kell csalogatni az ellenfél bábjait. A haladó feladatok mindkét színnel megoldhatóak, ráadásul egyes állásokban anyagi előnynél is többet érhetünk el.

 

 

 

Játékos, kiegészítő feladványok:

 

Ezek a játékos feladványok segíthetnek megteremteni a szakköri munkához szükséges mi nem stimmellégkört, amikor a gyerekek az udvarról beesnek a foglalkozásra. Nagyszerű eszközei az óra eleji, vagy végi ismétlésnek, az új tananyag elmélyítésének.

Keressük meg, és húzzuk ki a megadott szavakat a négyzetben, a szavak a bástya lépésével megegyező irányokban rejtőznek  Ha mindet megtaláljuk, akkor a maradék betűkből egy értelmes szót tudunk kirakni.

Vajon igaz, (I) vagy hamis (H) az állítás? Írjuk mögé! A feladat hatékonyságát növeli, ha az állításokat a gyerekekkel közösen is átbeszéljük.

A felsorolt szavak közül az egyik kakukktojás. Karikázzuk be, amelyik nem illik a többi közé!
Indokoljuk is meg a válaszunkat!

Írjuk be a helyes válaszokat a rejtvénybe! A szürke mezőkben a megfejtést olvashatjuk.

A bal alsó sarokban kell kezdeni a rejtvényt. Huszárlépésben a megfelelő betűkre ugrálva
egy értelmes szó lesz a megfejtés. A beszínezett mezőket nem kell figyelembe venni!

Az alábbi állások nem jöhetnek ki egy szabályosan játszott sakkpartiban. Karikázzuk be azokat
a bábukat, amelyek miatt szabálytalan az állás.

Kössük össze vonallal az alábbi mezőket az adott sorrendben! Mindig a mező közepéből kell
indulni, és a mező közepéig húzni a vonalat! Ha jól oldjuk meg a feladatot, egy alakzat fog
kirajzolódni.

Vajon melyik sakkbábura igaz a mondóka?

 

 

Az összes feladvány letöltése egyben: Sakkpalánta feladványok.